شیشه سکوریت دودبند
28 سپتامبر

کاربرد شیشه سکوریت دودبند در ساختمان‌سازی مدرن به ‌عنوان یکی از مصالح ضروری ساختمان مطرح است. شیشه‌هایی که علاوه ‌بر تامین زیبایی و نورگیر بودن، امنیت ساختمان را هم تضمین می‌کند. شیشه سکوریت در واقع دری از جنس شیشه مقاوم برای مجزا سازی راه‌پله و آسانسور از ورودی واحدهای آپارتمان است.

شیشه سکوریت دودبند

امروزه کاربرد این درهای شیشه ای محافظ به یک ضرورت برای ایمنی در مقابل آتش سوزی تبدیل شده است. بارها در حوادث غیر مترقبه شاهد این بوده ایم که با بروز آتش سوزی در یک واحد و نبود شیشه های دودبند دود آتش به طبقات دیگر نشت کرده و باعث خفگی ساکنین آن طبقات شده است. خوشبختانه امروزه کاربرد این شیشه ها در ساختمان بواسطه آتش نشانی به صورت یک قانون در آمده است و برای گرفتن پایان کار وجود این شیشه ها کاملا ضروری است.

میتوان به یک نوع دیگر از شیشه ها که شیشه میرال میباشد اشاره کرد.

الزام به کار بردن این درهای ورودی بیشتر به‌ خاطر مواقع آتش‌سوزی برای جلوگیری از ورود گازهای سمی و آتش حرارت و دود به بخش‌های دیگر ساختمان است. بنابراین می‌توان گفت شیشه دودبند از ایجاد خفگی های ناشی از دی‌اکسیدکربن و خسارات سنگین حاصل از سرایت آتش‌سوزی به طبقات دیگر ساختمان پیشگیری می‌کند.

کاربرد شیشه دودبند در راهروهای ساختمان یک روش اثبات ‌شده علمی برای مقابله با خطرات آتش‌سوزی است. این درهای محافظ با مسدودسازی مسیر آتش از پیشرفت آن به‌ خصوص در واحدهای مسکونی ممانعت می‌کند. محل‌های اصلی نصب شیشه دود بند در راهروها و راه‌پله‌ها است و حریم بین طبقات را از هم تفکیک می‌کند.

 مزیت‌های وجود شیشه سکوریت دودبند

*وجود این درهای شیشه ای در ساختمان امنیت ساختمان را بالا برده، هزینه‌های مصرف انرژی را می‌کاهد

* خطر سقوط کودکان خردسال را هم کمتر می‌کند

* شیشه سکوریت دودبند ضمن اینکه به ‌عنوان عایق حرارتی و صوتی عمل می کند، به دلیل شفافیت اجازه ورود نور طبیعی خورشید به داخل ساختمان را می‌دهد

* از ورود گرد و غبار به به طبقات ممانعت می‌کند.

*حریم خصوصی طبقات را تامین می‌کند و فضا را جداسازی می‌کند

* یک لایه پوشش حمایتی امنیتی برای هر طبقه ایجاد می‌کند

* از نفوذ اشعه‌های uv به ساختمان جلوگیری می‌کند

* ظاهر شکیل و منحصر به ‌فردی به ساختمان می‌دهد.

* در فصل سرما به ‌عنوان حفاظی در مقابل ورود سرما به طبقات عمل کرده و جلوی اتلاف انرژی را می‌گیرد

 ویژگی‌های فنی شیشه دود بند

درهای ورودی یا جداکننده فضا دود بند را می‌توان در انتهای راه‌پله‌های هر طبقه و حد فاصل بین آسانسور تا ورودی خانه‌ها در آپارتمان نصب کرد. دودبندها به‌صورت درهای ۲ لنگه و تک لنگه قابل ‌اجرا هستند. طراحی نصب این شیشه‌ها بستگی به متراژ فضای در اختیار دارد.

به ‌طور معمول لت‌های ۹۰ سانتی‌متری به سبک تک لنگه و لت‌های بین ۹۰ تا ۱۲۰ سانتی‌متری به شکل تک لنگه با هرزه‌گرد و لت های با ابعاد بیش ‌از ۱۲۰ تا ۲۰۰ سانتی‌متر نیز به‌صورت دو لنگه قابل ‌اجرا است.

 جنس شیشه دودبند

پیشرفت‌های سریع تکنولوژی در صنعت ساختمان هم نمود پیدا کرده و امروزه مصالح ساختمانی ضد حریق جایگزین مصالح سنتی گذشته شده‌اند. یکی از این تحولات در صنعت شیشه‌ سازی رخ داده و نسل جدید از شیشه‌های مقاوم سکوریت شده را به وجود آورده ‌است. شیشه‌هایی که درنتیجه فرایندهای ویژه حرارتی بوجودآمده و به دلیل پروسه انقباض و انبساط شدیدی که روی آن‌ها اعمال می‌شود، مقاومت بالایی پیدا می‌کنند.

در نتیجه این پروسه شیشه‌های سکوریت به وجود می‌آید که شیشه دود بند هم از همین جنس است. شیشه‌هایی که تحمل دمای تا ۲۵۰ درجه سانتی‌گراد و ۸۰ درجه زیر صفر را دارند. شیشه‌هایی مقاوم در برابر ضربه، فشار و حرارت که به این راحتی‌ها نمی‌شکنند.

شیشه‌های سکوریتی که برای دودبندها استفاده می‌شود ۱۰ میل بوده و به کمک یراق آلاتی در رنگ‌های نقره‌ای و طلایی اجرا می‌شود. متداول‌ترین نوع شیشه سکوریت دودبند شفاف و بدون رنگ است. اما مشتریان و سازندگان می‌توانند بسته به نوع و رنگ مصالح ساختمانی به‌ کار رفته در نمای داخلی ساختمان از رنگ‌های مختلف یا دودی مات برای زیباسازی کمک بگیرند.

شیشه دودبند در ساختمان‌های مسکونی باید به شکل لولایی دستی تعبیه شود که مجهز به یک در خودگردان و یک در کوچک هرز گرد است. مرغوبیت جنس شیشه و استاندارد بودن اتصالات  در این نوع کارایی اهمیت زیادی دارد، چرا که دودبندها باید ایمنی بالایی داشته باشند و از خسارات جانی و مالی در هنگام حوادث جلوگیری کنند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاه بگذارید