نحوه ساخت شیشه خم
01 مارس

اطلاعات شما در مورد انواع شیشه ها و مخصوصاً شیشه خم چه اندازه است؟ آیا میدانید که شیشه خم چگونه تولید میشود؟ امروزه شیشه ها در انواع مختلفی تولید می شوند، که هر کدام با توجه به ویژگی های خاصی که دارند در موارد مختلفی استفاده می‌شوند. یکی از این شیشه ها شیشه خم می باشد که در موارد مختلفی مانند معماری، ویترین مغازه و فروشگاه ها و حتی ساخت آکواریوم استفاده می شود. ولی اینکه شیشه خم چیست و چگونه تولید می شود سوال خیلی از افراد می باشد. به همین دلیل ما در این مقاله سعی کردیم که با بررسی این موضوع تحت عنوان نحوه ساخت شیشه خم به این سوال پاسخ بدهیم.پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

شیشه خم چیست؟

بهتر است قبل از اینکه به بررسی نحوه ساخت شیشه خم بپردازیم، بدانیم که شیشه خم چیست؟

شیشه خم یا شیشه منحنی همان شیشه های معمولی می باشند که در یک فرآیند با استفاده از گرما و حرارت بالا شیشه باز میگردد و به شکل دلخواه که منحنی یا خم است قالب گیری میشود. معمولاً در بیشتر موارد شیشه‌ های خم را با استفاده از شیشه سکوریت و شیشه نیمه سکوریت می سازند ولی در بعضی از مواقع نیز که نیاز به مقاومت بالای شیشه می باشد از شیشه های لمینت برای ساخت شیشه های خم استفاده می شود.

مرحله اول نحوه ساخت شیشه خم

در مراحل تولید و ساخت شیشه، ابتدا مواد اولیه شیشه را به شکل خمیر در می آورند و بعد آن را ذوب میکنند تا شیشه اولیه و خام ساخته شود. بعد از به وجود آمدن شیشه خام طی یک فرایند حرارت دهی به صورت آرام و آهسته و به مرور زمان و شوک ناگهانی با کاهش دما به شیشه سکوریت تبدیل می کنند و بعد از آن طی مراحلی که در ادامه این مقاله توضیح میدهیم اقدام به خم کردن شیشه سکوریت و تولید شیشه خم میکنند.

نحوه ساخت شیشه خم چگونه است؟

برای ساخت شیشه خم ابتدا حرارت لازم را به شیشه های سکوریت معمولی می دهند.دلیل این حرارت دادن به شیشه ها این است که این شیشه ها را بتوان به راحتی خم کرد. معمولاً گفته می شود که قالب شیشه خم شعاع یک دایره می باشد. شما می توانید با ارائه طول کمان و شعاع آن اقدام به سفارش و تهیه شیشه خم یا منحنی کنید.در مرحله بعد شابلون فلزی تهیه می شود و بعد از آن با قرار دادن شیشه در یک قالب در طی یک عملیات حرارتی اقدام به خم کردن شیشه می نمایند. شیشه های منحنی را به وسیله پروفیل های مخصوص می توان در قسمت های گوناگون نصب کرد و از آنها در موارد مختلفی استفاده کرد. اما باید بدانید که نحوه ساخت شیشه خم فقط به اینجا ختم نمی شود و یکی از مراحل مهم دیگر چگونگی خم کردن شیشه می باشد. به منظور خم کردن شیشه می توان از تکنولوژی های گوناگونی استفاده کرد که هر کدام دارای مزایا و معایب منحصر به فرد خود می باشند. یکی از این روش های متداول به منظور خم کردن شیشه های سکوریت و لمینت حرارت دادن و خم کردن شیشه به صورت همزمان می باشد. یک روش دیگر  که این روش هم زیاد کاربرد دارد به این شکل می باشد که شیشه پس از داغ شدن در قالب های مخصوص خم میشود. نکته قابل توجه در این مورد این است که میزان حرارتی که در این نوع خم کردن شیشه به شیشه داده میشود ۵۸۰ تا ۶۰۰ درجه سانتیگراد می باشد. با بالا رفتن دمای شیشه شکل قالب به شیشه مدنظر منتقل می‌شود و شیشه به شکل قالب تغییر می کند و خم می گردد. در این دو مرحله شیشه، هم از طول و هم از عرض خم می شود اما در مواقعی که شیشه به صورت طولی خم میشود شیشه خم کیفیت بالاتری دارد.

نتیجه گیری

ما در مورد شیشه خم و نحوه ساخت شیشه خم می توانیم بگوییم که شیشه خم همان شیشه های معمولی می‌باشند. که طی یک فرآیند به وسیله حرارت خم شده و به شکل شیشه های خم در می آیند، حرارت بالای وارد شده به شیشه های معمولی باعث بالا رفتن مقاومت آنها می شود و به همین دلیل از این نوع شیشه در نمای خارجی ساختمان ها و صنعت خودروسازی که نیاز است شیشه مقاومت بالای داشته باشد استفاده می‌شود. امیدواریم که با خواندن این مقاله از سدید گلس متوجه نحوه ساخت شیشه خم شده باشید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاه بگذارید