شیشه ضد حریق، شیشه نسوز، شیشه ضد حرارت، شیشه ضد آتش همگی به یک ساختار و یک نوع شیشه اشاره می‌کنند که بین مردم متداول گشته است. در ساخت شیشه نسوز و سایر شیشه‌های ضد حرارت از مقدار زیادی سیلیس اکسید بوریک جهت مقاومت بالای شیشه استفاده می‌شود. شیشه نسوز برای لوازم و ظروف خانگی نشکن هم استفاده می‌شود. شیشه نسوز به دلیل مقاومت بالا در ساخت شومینه‌ها هم استفاده می‌شود. شیشه‌های مختلف دارای مقاومت‌های متفاوت در برابر شعله‌های آتش است. شیشه‌های معمولی تا دمای 120 درجه مقاوم بوده و سپس به‌تدریج آب می‌شوند. شیشه سکوریت تا دمای حدود 300 درجه سانتی‌گراد در برابر گرما تحمل دارد. این شیشه‌ها در برابر شیشه‌های معمولی مقاومت بیشتری دارند. به شیشه هایی که در برابر آتش از مقاومت بیشتری برخوردار هستند شیشه شیشه مقاوم حرارتی گفته می شود. شیشه نسوز چند ویژگی مهم دارد که بر اساس آن‌ها به دسته‌های مختلف تقسیم می‌شود؛
  1. درجه مقاومت شیشه در برابر نفوذ گرما و حرارت
  2. درجه مقاومت شیشه در برابر انتقال دود و گازهای ناشی از آتش‌سوزی
  3. درجه مقاومت شیشه در برابر ورود شعله‌های ناشی از آتش
شیشه ضد حریق

شیشه ضد حرارت

شیشه ضد حرارت برای اولین بار در آلمان در قرن نوزدهم کشف و ساخته شد و به‌ تدریج رواج بسیاری پیدا کرد.
  • شیشه ضد حرارت دارای ضریب انبساط و انقباض بسیار پایینی است و همین ویژگی باعث می‌شود به ‌راحتی و با سرعت بتوان شیشه را گرم و یا سرد کرد.
  • شیشه ضد حرارت مقاومت بالایی هم در برابر مواد شیمیایی دارد و به همین دلیل در ساخت تجهیزات آزمایشگاهی به کار می‌رود.
  • شیشه ضد حریق در ساختمان‌ها جهت ایجاد دودبند در ورودی و راهروها منطبق با ضوابط شهرداری استفاده می‌شود.
  • شیشه ضد حرارت مقاوم به ضربه و حرارت است و نقش مهمی را در حفظ جان و مال انسان‌ها بازی می‌کند.
  • مراکز آتش‌نشانی قوانینی را در استفاده از شیشه ضد حرارت وضع کرده‌اند که قبل از کسب پروانه ساختمانی باید تمام و کمال اجرا شده باشد.
ازآنجایی‌که حادثه هیچ‌گاه خبر نمی‌کند رعایت نکات ایمنی امری حیاتی و در باب اندیشه است. شیشه ضد حریق به شیشه هایی گفته می شود که نسبت به شیشه معمولی مقاومت بسیار بیشتری در مقابل حرارت و آتش دارند. عملکرد این شیشه ها نسبت به انواع معمولی خیلی متفاوت است به طوری که شیشه های معمولی استاندارد قابلیت تحمل حرارتی تا 120 درجه سانتی گراد دارد، شیشه سکوریت تا دمای 260 درجه مقاومت داشته و شیشه های ضد حرارت قابلیت تحمل حرارتی به میزان 890 درجه سانتی گراد دارد و به سادگی شکسته نمی شود. تکنولوژی تولید شیشه هایی با قابلیت های مختلف مطابق نیاز مشتری و بازار، روز به روز در حال تغییر است و همگام با گسترش آن، معایب کار گرفته می شود. در نهایت محصولی به بازار عرضه می شود که کمترین میزان خطا و مشکل را دارد. پیش از اینها یکی از مهم ترین مشکلات در صنعت ساختمان سازی عدم مقاومت شیشه ها در برابر حرارت بود که هنگام آتش سوزی بیشتر خودش را نشان می داد و شیشه ها اول از همه شکسته و خرد می شدند. اما در حال حاضر با پیشرفت تکنولوژی های روز شیشه های مقاوم در برابر گرما با نام شیشه ضد حریق Fire – rated glass ظهور پیدا کرده و شیشه هایی با مقاومت گرمایی فوق العاده را به بازار عرضه کرده است.

کاربرد شیشه های نسوز

شیشه ضد حریق با نام دیگری تحت عنوان شیشه نسوز شناخته می شود که در صنعت کاربردهای گسترده ای دارد. بیشترین کاربرد این سبک از شیشه ها در بخاری ها به چشم می آید. علاوه بر این در صنعت پتروشیمی هم کاربرد زیادی دارد. جالب است بدانید که شیشه ضد حریق علاوه بر مقاومت بالا و استحکام در برابر آتش سوزی در مواجهه با آتش دچار رگه دار شدن و ترک خوردن یا مه گرفتگی و درخشندگی نمی شود و شفافیت خود را حفظ می کند. شیشه نسوز متشکل از لایه ای مقاوم در برابر حرارت است که هنگام آتش سوزی به شکل فوم مانندی انبساط پیدا می کند و علاوه بر جلوگیری از نفوذ آتش از پراکندگی اشعه های حرارتی آن نیز ممانعت کرده و جلوی گسترش آتش را می گیرد. در چنین شرایطی ساکنان ساختمان و آتش نشان ها مسیری ایمن برای فرار پیدا می کنند. این ویژگی شیشه ضد حریق موجب اطمینان بخشی به بخش هایی از ساختمان به عنوان مسیر امنی برای مواقع اضطراری و آتش سوزی می شود. شیشه های ضد حریق ساختمانی در برج ها، مجتمع های مسکونی، مراکز تفریحی و… به دلیل امنیت و مقاومت بالا کاربرد دارد. این شیشه ها در دمایی در حدود 1000 درجه سانتی گراد شروع به ذوب شدن می کند و از این لحاظ حدود 300 درجه تحمل گرمایی بیشتری نسبت به شیشه های معمولی دارد. مقاومت بیشتر شیشه های نشوز در برابر حرارت موجب شده در مشعل های کارخانجات پتروشیمی کاربرد زیادی داشته باشد. مقاوم بودن شیشه در برابر آتش سوزی جلوی بسیاری از خسارات و خطرات را می گیرد و به همین دلیل در صنایع زیادی مورد توجه قرار دارد.

نقش شیشه ضد حریق در آتش سوزی ها

هنگامی که آتش سوزی رخ می دهد روند گسترش آتش به اتاقی که آتش از آن نشات گرفته و ورودی های منتهی به آن فضا بستگی دارد. آتش برای پیشروی حتی اگر حجم کمی داشته باشد نیاز به دریافت اکسیژن بالایی دارد که پنجره ها می توانند تاثیر زیادی در رساندن این میزان اکسیژن داشته باشند. از این رو شیشه های ضد حریق را با این نام می خوانند چرا که در برابر حرارت ایستایی بسیار بالایی دارد. این شیشه ها از نظر مقاومت در برابر آتش به سه نوع تقسیم بندی می شوند. شیشه هایی که در تعداد زیاد برای در و پنجره های ساختمانی تولید می شود در دمای 130 درجه سانتی گراد خواهد شکست. در این حالت آتش سوزی بدون درنگ گسترش می یابد. اما چنانچه در ساختمان از شیشه سکوریت استفاده شده باشد بین 220 تا 260 درجه حرارت را تحمل می کند و در اثر شکستن به قطعات ریز تبدیل می شود. حال آنکه در انواع ضد حریق این مقاومت گرمایی بین 700-800 درجه افزایش می یابد که اگر مساحت پنجره نسبت به گستره آتش کم باشد، هوا رسانی به آن هم محدودتر خواهد شد.

قیمت شیشه ضد حرارت

این شیشه های ایمن و مقاوم یکی از پرکاربردترین انواع شیشه ها در صنایع گوناگون از جمله صنعت ساختمان سازی محسوب می شوند. به عنوان نمونه شیشه اسپایدر در نمای ساختمان – شیشه های دکوراسیون داخلی به خصوص در بخش پارتیشن بندی – شیشه های در اتوماتیک از این نوع هستند. شیشه ضد حریق به دلیل متنوع بودن نوع آنها و همچنین تغییرات لحظه ای قیمت، نرخ های روزانه متفاوتی دارند.
بازگشت به بالا