انواع مدل های شیشه خم
30 اکتبر

انواع مدل های شیشه خم کدامند؟ آیا با نحوه استفاده و موارد استفاده از شیشه‌ های خم آشنایی دارید؟ وقتی شیشه در معرض حرارت قرار بگیرد به راحتی می‌ توان شکل ظاهری آن را تغییر داده و به صورت طرح‌ های دلخواه درآورد. در یک حالت کاملاً استاندارد، شیشه با حرارت دهی منظم به صورت خمیده و قوس‌ دار تبدیل خواهد شد که به آن شیشه خم می‌ گویند. حال همین شیشه‌ های خم به صورت مدل‌ های متفاوتی تولید می‌ شوند که موارد استفاده آنها با یکدیگر نیز کاملاً متفاوت است. در این مقاله انواع مدل‌ های شیشه خم را بررسی می‌ کنیم.

آشنایی با انواع مدل های شیشه خم

گفتیم که شیشه خم دارای مدل‌ های مختلفی است و برای استفاده‌ های متفاوت تولید می‌ شود. رایج‌ ترین انواع این شیشه‌ ها عبارتند از:

  1. شیشه خم سکوریت

پس از آنکه شیشه‌ های خم را از داخل کوره خارج کردند، به صورت نیمه سکوریت هستند. به بیان دیگر می‌ توان گفت که مقاومت این شیشه‌ ها در اثر گرمای کوره افزایش یافته است، اما به حالت کاملاً نشکن در نیامده و برای به وجود آمدن چنین ویژگی شیشه را باید مجدد وارد کوره کرد و این بار در داخل کوره‌ های مخصوص سکوریت قرار می‌ گیرند و به شیشه‌ های سکوریت تبدیل می‌ شوند. پس از آنکه شیشه‌ ها از داخل کوره خارج شدند، طی عملیات سردسازی قرار گرفته و در این حالت مقاومت آنها افزایش پیدا می‌ کند.

  1. شیشه خمیده دوجداره

برای تولید کردن این شیشه‌ ها ابتدا دو ورق یا جام شیشه را با ابعاد و شعاع یکسانی انتخاب می‌ کنند. این دو جام شیشه با استفاده از اسپیسرها به یکدیگر اتصال پیدا خواهند کرد. فرایند تولید این شیشه‌ ها با شیشه دوجداره کاملاً مشابه است، اما برای تولید شیشه خم دوجداره زمان بیشتری نیاز داریم. واضح است که قیمت آنها نیز نسبت به شیشه‌ های دوجداره بیشتر خواهد بود.

  1. شیشه خم لمینت

شیشه‌ های خم لمینت معمولاً در پروژه‌ هایی مورد استفاده قرار می‌ گیرند که احتمال شکستن شیشه در آنها بالا است. جهت تولید کردن این شیشه‌ ها دقیقاً مانند تولید شیشه خم دوجداره عمل می‌ کنیم. یعنی ابتدا دو جام شیشه را با شعاع و ابعاد یکسان انتخاب کرده، اما قرار گرفتن این شیشه‌ ها بر روی یکدیگر به صورت SGP و یا PVB می باشد. این ماده در هنگام شکسته شدن شیشه‌ ها از پخش شدن آن به اطراف پیشگیری می‌ کند. قیمت انواع شیشه خم لمینت در مقایسه با شیشه دوجداره بیشتر است.

  1. شیشه خم آکواریوم و بوفه

برای تولید انواع بوفه و آکواریوم‌ها از شیشه‌های خم سکوریت و ساده استفاده می‌ کنند، اما برای ساخت انواع بوفه‌ها بهتر است که شیشه خم سکوریت استفاده شود، چون ابعاد این شیشه‌ها بزرگتر است و اگر بشکنند خطری محیط اطراف را تهدید نمی‌کند، اما برای ساخت انواع آکواریوم‌ها می‌توان از شیشه‌ های خم نیز استفاده کرد.

  1. شیشه خم رنگی

برای به دست آوردن قیمت انواع شیشه خم رنگی برخی موارد مانند ابعاد، شعاع و نوع شیشه در نظر گرفته می‌شود که از بین گزینه‌ های تاثیرگذار نوع شیشه رنگ بیشترین تاثیر را بر روی قیمت دارد.

  1. شیشه خم اسید کاری شده

در طرح‌های جدیدی از انواع شیشه‌های خم دکوراتیو با استفاده از الگوهای متفاوتی برای شیشه‌های خم اسید کاری انجام می‌شود. در تولید این شیشه‌ها معمولاً از اسیدهای مخصوص شیشه و به صورت پمپ فشاری قوی استفاده می‌کنند.

  1. شیشه خم حکاکی شده

با استفاده از برخی دستگاه‌ های هوشمند می‌توان طرح‌های مختلف را به صورت حکاکی بر روی شیشه‌ها اجرا کرد.

  1. شیشه خم طرح‌دار

با بهره‌گیری از دستگاه‌های سند بلاست و چاپ، امکان ایجاد طرح‌های مختلف بر روی شیشه‌ها به صورت رنگی و مات وجود دارد. البته قیمت این شیشه‌ها در مقایسه با انواع دیگر شیشه‌های خم کمی بالاتر می‌باشد و برای موارد خاص از جمله پروژه‌های لوکس مناسب‌تر است.

 

شیشه خم سکوریت، لمینت، دوجداره

جمع‌ بندی

در این مقاله انواع شیشه خم را بررسی کردیم. مدل های شیشه خم مانند شیشه خم رنگی، شیشه خم لمینت، شیشه خم دوجداره و غیره تولید می‌شوند. ویژگی‌های این نوع شیشه‌ها با یکدیگر متفاوت است و دارای کاربردهای متفاوت نیز هستند. بنابراین هنگام انتخاب انواع شیشه‌های خم باید ابتدا به نوع استفاده خود توجه داشته باشید. در سایت سدید گلس بیشتر با انواع مختلف شیشه خم و موارد استفاده آن آشنا شوید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاه بگذارید