شیشه خم در خودرو سازی
06 آگوست

استفاده از شیشه خم در صنعت خودرو سازی و طراحی خودروهای مدرن چگونه است؟ این شیشه‌ ها چه کاربردی در خودروسازی دارند؟ آیا این شیشه‌ ها گزینه مناسبی برای جایگزینی انواع شیشه‌ ها در صنعت خودروسازی هستند؟ شیشه خم جزو آن دسته از شیشه‌ های کاربردی و مهم در خودروسازی است که با توجه به نحوه تولید آن به وسیله تجهیزات مختلف به اشکال مختلفی تبدیل می‌ شود. در این مقاله استفاده از شیشه خم در صنعت خودروسازی و طراحی خودروهای مدرن را بررسی می‌ کنیم.

 شیشه خم در خودرو سازی و طراحی خودروهای مدرن

گفتیم که شیشه خم از جمله شیشه‌ های بسیار مهم و کاربردی در صنعت خودروسازی و صنایع دیگر است که با توجه به نحوه تولید آن ها به وسیله تجهیزات تخصصی می تواند به اشکال و سایزهای مختلفی تبدیل شود. برای تولید کردن چنین شیشه‌ ای نیز مراحل مختلفی طی می‌ شود، به طوری که در مرحله اول ابتدا شیشه معمولی به وسیله حرارت به صورت خمیری شکل درمی‌ آید، سپس به صورت شیشه سکوریت تبدیل شده و در نهایت نیز با توجه به طرح مورد نظر ما تبدیل به شیشه خم می‌ شود. پس تنها راه تولید کردن شیشه خم تولید آن از شیشه لمینت یا سکوریت است.

این شیشه‌ ها بسیار کاربردی و مهم هستند و در صنایع مختلفی مانند طراحی لوازم تزیینی، استفاده در مراکز تجاری، استفاده در صنایع مختلف و… کار می‌ رود. یکی از مهم‌ ترین موارد استفاده از آن نیز صنعت خودروسازی می‌ باشد.

ویژگی‌ های شیشه خم جهت استفاده در صنعت خودروسازی

از شیشه‌ های خم معمولاً به عنوان نوعی عایق در انواع خودروها به ویژه خودروهای مدرن استفاده می‌ کنند که البته می‌ توان از شیشه‌ های لمینت یا سکوریت خم نیز استفاده کرد. این شیشه‌ ها عایق بسیار خوب حرارتی و صوتی هستند و وقتی شیشه‌ ها بسته شوند، هرگز صدای داخل خودرو از بیرون شنیده نمی‌ شود. هم چنین می‌ توان از صداهای آزار دهنده‌ ای مانند ورود صدای موتور به داخل خودرو پیشگیری کرد. چون هیچ گونه امکان انتقال صدا از این شیشه‌ ها وجود ندارد، بنابراین می‌ توان در فصل گرم از کولر و در فصول سرد از بخاری استفاده کرد، بدون این که هیچ گونه هدر رفتی در مقدار انرژی داشته باشیم.

از طرفی در هنگام حوادث و تصادفات رانندگی احتمال تلفات به هنگام استفاده کردن از شیشه‌ های خم بسیار کم خواهد بود، چون این شیشه‌ ها به صورت نشکن هستند و امنیت سرنشینان به ویژه سرنشینان جلو را تامین می‌ کنند.

از طرفی شیشه‌ های خم باید به اندازه‌ کافی سخت باشند تا بتوانند در برابر آسیب‌ های احتمالی در هنگام واژگون شدن اتومبیل یا برخورد با موانع مقاومت کنند، به طوری که صاحب خودرو مجبور نباشد پس از سانحه و به ویژه تصادفات جزئی آن را تعویض کند. یکی دیگر از مهم‌ ترین ویژگی‌ های این نوع شیشه‌ ها، نشکن بودن آن ها می‌ باشد، چون وجود یک شیشه نشکن در صنعت خودروسازی اهمیت زیادی دارد. به این ترتیب موجب می‌ شود تا هنگام بروز سانحه نشکنند. شیشه خم این ویژگی را دارد و به صورت چند لایه‌ ای جایگزین انواع شیشه‌ های قبلی شده است.

در صنعت خودروسازی مدرن به آپشن‌ های متفاوت و به روزی توجه می‌ شود، بنابراین شیشه خم همواره مورد توجه بوده است چون تمام ویژگی‌ های بالا در این نوع شیشه‌ ها وجود دارد.

اجزای اصلی این نوع شیشه‌ ها سیلیس، ماسه، دولومیت، خاکستر سودا، کولت و سنگ آهک است. مقدار کمی نیز اکسید آلومینیوم و اکسید پتاسیم در برخی از آن ها اضافه می‌ شود. قسمت جلو اتومبیل نیز دارای مقادیر کمی از اکسید منیزیم، اکسید پتاسیم و اکسید آلومینیوم است و دقیقاً این همان موردی است که موجب مقاومت بالای شیشه‌ های خم می‌ شود.

سخن پایانی

در این مقاله استفاده از شیشه خم در خودرو سازی و طراحی خودروهای مدرن را بررسی کردیم. گفتیم که شیشه خم ویژگی‌ های خاص و منحصر به فردی دارد، به طوری که در حال حاضر در خودروسازی‌ های مدل و پیشرفته جای شیشه‌ های ساده و قدیمی را گرفته است. از جمله این ویژگی‌ ها می‌ توان نشکن بودن، ضخامت خوب، سختی کافی و چند لایه بودن آن را نام برد. در سایت سدید گلس با موضوع شیشه خم و استفاده آن در صنعت خودروسازی به ویژه خودروسازی مدرن بیش تر آشنا شوید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاه بگذارید