شیشه چند لایه یا لمینت چیست؟
15 نوامبر

شیشه لمینت چه خصوصیت و ویژگی‌ هایی دارد؟ از این شیشه‌ ها در چه مکان‌ هایی استفاده می‌ کنند؟ شیشه لمینیت به نوعی شیشه ایمنی گفته می‌ شود که هنگام شکستن و خرد شدن، تکه‌ های آن به هم چسبیده و از هم متلاشی نمی‌ شود، چون یک لایه از جنس پلی اورتان ترموپلاستیک یا اتیل وینیل استات بین دو جداره قرار گرفته است که مانع از پاشیده شدن تکه‌ های شیشه به اطراف خواهد شد. ویژگی‌ های خاص و منحصر به فرد شیشه لمینت موجب کاربرد گسترده آن شده است. در این مقاله به بررسی شیشه چند لایه یا شیشه لمینت می‌ پردازیم.

آشنایی با شیشه چند لایه یا لمینت

گفتیم که شیشه‌ های لمینت نوعی شیشه‌ های ایمنی محسوب می‌ شوند که معمولاً از دو یا چند لایه شیشه به همراه طلق pvb در وسط آنها ساخته شده است. این نوع از شیشه‌ ها طی یک فرایند ترکیبی از دما و فشار به وجود می‌ آیند و دارای ضخامت‌ های متفاوتی هستند. تعداد لایه‌ هایی که در این شیشه‌ ها استفاده می‌ شود، بر اساس نوع کاربرد آنها متفاوت است و طلقی که بین لایه‌ های شیشه قرار گرفته است، موجب می‌ شود تا خرده‌ های شیشه در هنگام شکستن به اطراف پخش نشده و چسبیده به طلق باقی بمانند. این موضوع موجب شده است که استفاده از چنین شیشه‌هایی در مکان‌ها و ساختمان‌های مرتفع که همواره در معرض خطراتی مانند آتش سوزی، طوفان و زلزله قرار دارند، رواج بیشتری داشته باشد. طی فرایند لمینت بین لایه‌های شیشه لایه پلیمری نیز قرار می‌گیرد، سپس تحت حرارت و فشار قرار گرفته تا به صورت یک شیشه یکپارچه تبدیل شوند.

کاربرد شیشه لمینت

مقاومت بالای شیشه لمینت امنیت خوب ساختمان‌ها را تضمین می‌کند، به همین دلیل است که معمولاً در ساختمان‌ها به ویژه ساختمان‌های مسکونی به عنوان نوع عایق صوتی، حرارتی و رطوبتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. علاوه بر آن شیشه‌های لمینت در مکان‌هایی مانند ساختمان‌ های اداری، تجاری، فرودگاه‌ها، ویترین صرافی‌ها و طلافروشی‌ها، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، جهت استفاده در کف دکوراتیو ساختمان‌ها کاربرد دارند. نشکن بودن این شیشه‌ها موجب شده است که حتی به عنوان شیشه اتومبیل نیز استفاده شوند. این خاصیت کشسانی آنها موجب می‌شود در صورت شکستن یا هر گونه آسیب دیدن شیشه، میزان خسارت‌ها کاهش یافته و امنیت راننده تضمین شود.

علاوه بر آن چون شیشه‌ های لمینت ضد گلوله و عایق صوتی هستند، در مکان‌ های امنیتی نیز به وفور استفاده می‌ شوند‌.

کاربرد شیشه لمینت

محصول مرتبط: شیشه ایمنی(نشکن)

ویژگی‌ها و مشخصات شیشه لمینت

شیشه‌های لمینت از برخی شیشه‌ها مانند شیشه‌های ساده بسیار متفاوت هستند و با توجه به همین تفاوت‌ها می‌توانیم انواع شیشه لمینت در بازار را بشناسیم. برخی از این ویژگی‌های بارز عبارتند از:

  1. عایق بسیار خوب صوتی و حرارت
  2. مقاومت در برابر فشار و ضربه
  3. ضد سرقت بودن
  4. دارای ایمنی بالا
  5. مقاوم در برابر نفوذ اشعه ماورایی بنفش

تمامی این ویژگی‌ ها در کنار یکدیگر موجب شده‌اند که شیشه لمینت یکی از گزینه‌های انتخابی جهت استفاده در مکان‌های متفاوتی از جمله درب و پنجره منازل مسکونی باشند. طلقی که لابلای جداره‌های شیشه به کار رفته است موجب کنترل کردن اشعه ماورا بنفش می‌شود و هر چه لایه‌های شیشه لمینت افزایش پیدا کند، میزان نفوذ این اشعه‌ها نیز کاهش پیدا کرده و این شیشه‌ها عایق بسیار خوبی محسوب می‌شوند که این امر تاثیر بسزایی جهت حفظ سلامت افراد دارد. علاوه بر آنکه ورود اشعه خورشید موجب رفتن رنگ مبلمان و فرش‌ها نیز خواهد شد. این شیشه‌ها از تبادل انرژی و حرارت نیز پیشگیری می‌کنند، بنابراین با استفاده کردن از آنها میزان مصرف از وسایل گرمایشی یا سرمایشی کاهش پیدا می‌کند.

علاوه بر آنکه مقاومت و ایمنی منازل در برابر سرقت و مخاطرات طبیعی مانند گردباد، طوفان، زلزله و غیره نیز افزایش پیدا می‌کند. البته در حال حاضر شیشه های لمینت نیز به صورت رنگی و با طرح‌های مختلف وجود دارند که متناسب با سلیقه می‌توانید آنها را برای مصارف مختلف انتخاب کنید.

نتیجه‌ گیری

در این مقاله شیشه چند لایه یا لمینت را بررسی کردیم و برخی از ویژگی‌ها، کاربرد و مشخصات این نوع شیشه‌ها را نیز مطرح کردیم. در واقع شیشه‌های لمینت به علت ویژگی‌های خاص خود مورد توجه قرار گرفته و کاربردهای گسترده‌ای پیدا کرده‌اند. در سایت سدید گلس بیشتر با شیشه لمینت، نحوه استفاده و نصب آنها، کاربرد و ویژگی‌ها و غیره آشنا شوید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاه بگذارید