مواد تشکیل دهنده شیشه نشکن
12 ژوئن

مواد شیشه نشکن شامل چیست؟ شیشه‌ها از مهم‌ترین و پرکاربردترین محصولاتی هستند که در زندگی مدرن جایگاه ویژه‌ای دارند، آنها در حفظ سلامت انسان در مقابل سرما، گرما و نفوذ آلاینده‌های هوا نقش مهمی دارند، علاوه بر این به دلیل داشتن تنوع رنگ و مدل می‌توانند زیبایی و جذابیت خیره‌کننده‌ای برای ساختمان‌ها به وجود بیاورند.

به همین دلیل استفاده از آنها امری ضروری است. امروزه شیشه‌های نشکنی تولید شده‌اند که به دلیل داشتن مواد مرغوب و متفاوت، می‌توانند در برابر وارد شدن هرگونه ضربه یا تغییرات شدید آب و هوایی، از خود مقاومت زیادی نشان دهند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مواد شیشه نشکن، بهتر است تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

 

مهم ترین مواد شیشه نشکن

شیشه نشکن که با نام شیشه سکوریت نیز شناخته می‌شود، مقاومت زیادی در برابر ضربه‌های سخت دارد به طوری که اگر با وسیله‌ای مثل چکش به آن ضربه بزنید اتفاقی برای آن نمی افتد؛ بسیاری از افراد مایل هستند از مهم‌ترین مواد سازنده شیشه‌های نشکن مطلع شوند.

بهتر است بدانید مواد شیشه نشکن شامل کربنات کلسیم، آهک و ماسه تشکیل می‌شود و به دلیل اینکه تحت فرآیندهای حرارتی بالا در کوره قرار می‌گیرند، بسیار مستحکم و مقاوم هستند. ماسه سیلیسی که در شرایط خاصی به ماسه مایع تبدیل می‌شود از اصلی‌ترین مواد شیشه‌ها از جمله مواد شیشه‌ نشکن به حساب می‌آید.

 

مراحل تولید شیشه‌ نشکن

در چند سال اخیر شاهد استفاده از انواع شیشه‌های نشکن برای ساختمان‌های اداری، تجاری، مسکونی و یا حتی کف و سقف ساختمان هستیم؛ این نوع شیشه ایمنی بالایی داشته و امکان شکستن آنها بسیار پایین است. به طور معمول تولید شیشه نشکن به صورت زیر انجام می‌شود:

  1. برای تولید شیشه‌های نشکن از شیشه‌های خام استفاده می‌کنند، به این منظور در ابتدا شیشه‌های خام را توسط تریلرهای مخصوص به انبار کارخانه منتقل می‌کنند.
  2. در مرحله بعد اقدام به برش زدن شیشه‌های خام می نمایند زیرا پس از سکریت شدن امکان برش زدن شیشه‌ها وجود ندارد.
  3. در این مرحله شیشه‌ها نیاز به پولیش دارند تا شفافیت آنها بیشتر شود به این منظور آنها را در دستگاه‌های لبه زنی قرار می‌دهند تا فرآیند پرداخت شیشه انجام شود.
  4. در طی مراحل بعد نیاز به جاسازی دقیق شیشه و مشخص کردن محل دقیق قرارگیری شیشه‌های خام می‌رسد، به این منظور با استفاده از تجهیزاتی مانند اره‌های دیسکی یا واترجت شیشه‌ها را برش می‌زنند.
  5. مرحله بعد به‌منظور پاک‌کردن لک و براده‌های شیشه، اقدام به شستشوی شیشه با استفاده از دستگاه‌های مخصوص می‌کنند.
  6. مرحله اخر، مرحله سکوریت کردن شیشه است، شیشه‌ها در کوره قرار می‌گیرند تا ضخامت و کیفیت آن‌ها مشخص شود، هر چقدر مدت زمان بیشتری در کوره بمانند ضخامت آنها نیز بیشتر می‌شود.

در پایان مراحل، شیشه نشکن تولید شده با سرعت زیاد توسط رولرهای استلس به بخش خنک‌کننده منتقل می‌شوند و در معرض فشار هوای بالایی قرار می‌گیرند.

 

کاربرد شیشه نشکن

به دلیل مقاومت بالایی که انواع شیشه‌های نشکن دارند، در نتیجه امروز در مکان‌های مختلف از آنها استفاده می‌کنند؛ از مهم‌ترین کاربردهای شیشه لمینت یا همان شیشه نشکن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شیشه حمام
  • بالکن‌های شیشه‌ای
  • پارتیشن‌های شیشه‌ای
  • درب‌های اتوماتیک شیشه‌ای
  • ویترین طلافروشی‌ها
  • سقف‌های شیشه‌ای
  • درب و پنجره
  • ساخت شیشه اتوموبیل
  • دیواره استخرهای شنا

به‌طور کلی به دلیل مقاومت زیاد این نوع شیشه‌ها در برابر هر نوع آسیب و حوادث احتمالی مانند سرما یا گرمای شدید، طوفان، زلزله و وارد شدن ضربه‌های مختلف، می‌توان از آنها در تمام محل‌ها و مکان‌ها با خیال راحت و بدون نگرانی استفاده کرد.

 

مزایای استفاده از شیشه‌های نشکن

مواد شیشه‌ نشکن باعث می شوند تا بسیار قوی‌تر از شیشه‌های معمولی باشند به همین دلیل استفاده و نصب آنها می‌تواند مزیت‌های زیادی داشته باشد. شاید اولین مزیت استفاده از این شیشه‌ها را بتوان مقاومت بالا و کاهش خطرات آسیب دیدگی در صورت شکسته شدن نام برد.

علاوه بر این، شفافیت زیاد این شیشه‌ها باعث ایجاد نمایی بی‌نظیر برای دکوراسیون داخلی شده است. این شیشه‌ها به دلیل چند لایه بودن از اتلاف انرژی جلوگیری کرده و می‌توانند بهترین گزینه در فصول سرد سال باشند.

این محصولات در برابر شکستن مقاومت زیادی از خود نشان می‌دهند ولی در صورتی که شکسته شوند به قطعات ریز و نوک تیز تبدیل نمی‌شوند و معمولاً صدمه‌ای به همراه ندارند، برای همین می‌توان از آنها برای اتاق کودک یا حتی مهد کودک و مدارس نیز استفاده کرد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاه بگذارید