شیشه سکوریت مات
24 آگوست

شیشه‌های سکوریت یکی از یافته‌های ارزشمند دنیای مدرن هستند که با مقاومت در برابر فشار، ضربه و حرارت دنیای جدیدی را به روی ساختمان‌سازی گشوده اند. شیشه سکوریت مات یکی از انواع شیشه‌های مقاوم است که کاربردهای اختصاصی دارد. این شیشه‌های ضخیم با مقاومت بالا در برابر خرد شدن سازه‌های جدیدی مانند کف و سقف ساختمان‌های شیک و لوکس را خلق می‌کنند.

این شیشه ها مقدار باری چند برابر شیشه معمولی را تحمل می‌کنند و عملکرد بسیار بهتری نسبت ‌به انواع شیشه معمولی دارند. یکی از مهم‌ترین کاربردهای شیشه سکوریت مات نصب آن به‌عنوان دودبند در راهروها و ورودی‌های واحدهای مسکونی است.

این شیشه‌ها حفاظ‌هایی را در برابر نشت آتش و گازهای سمی به بخش‌های دیگر ساختمان ایجاد می‌کنند. شیشه‌های میرال یا سکوریت تا دمای ۳۰۰ درجه سانتی‌گراد را تحمل می‌کنند اما بعد از آن شروع به ذوب شدن خواهند کرد.

پیشنهاد مطالعه : برای اطلاع از ضخامت و کاربرد شیشه دوجداره همراه ما باشید.

کاربرد شیشه مات

شیشه‌های مات در انواع و ضخامت‌های مختلف تولید می‌شود و اغلب برای شیشه مغازه‌ها یا دیوارهای جدا کننده در حمام و سونا بکار می‌رود. در خیلی از ساختمان‌ها از شیشه سکوریت مات برای نمای بیرونی استفاده می‌شود که در سبک‌های فریم لس و… پیاده‌سازی می‌شود. شیشه های مات علاوه ‌بر این‌ که جلوی دید بیرونی را می‌گیرند درعین‌حال نور خورشید را از خود عبور می‌دهند و نور مورد نیاز فضای داخلی را تامین می‌کنند.

شیشه مات در مکان‌های مختلفی مانند حفاظ‌ها و پنجره‌ها، نرده‌های شیشه‌ای، درهای ورودی متحرک و ثابت، شیشه دودبند، ویترین فروشگاه‌ها، پارتیشن یا دیوارهای جداکننده در کلینیک‌های زیبایی و آرایشگاه‌ها برای جلوگیری از دید و شیشه حمام و… کاربرد دارد.

انواع شیشه سکوریت مات

شیشه‌های سکوریت مات نیز مانند سایر انواع شیشه‌ها در مدل‌های مختلف تولید می‌شوند. بسته به کاربرد هر مدل شیشه مات انواع سکوریت سند بلاست، شیشه‌های رنگی ( در رنگ‌های مختلف دودی برنزی، مسی و غیره) شیشه‌های سکوریت ساتین تولید می‌شود. شیشه سکوریت مات از لحاظ میزان شفافیت در ۳ مدل دسته بندی می شود:

کریستال، فلوت و سوپر کلیر. شفاف‌ترین این نوع شیشه‌ها همان شیشه کریستال یا اکسترا کلیر است. همان‌طور که اشاره کردیم مهم‌ترین دلیلی که توجه معماران و مهندسان را به کاربرد شیشه‌های سکوریت معطوف کرده میزان مقاومت ۷ برابری آن‌ها نسبت ‌به شیشه‌های خام یا شیشه معمولی است. این میزان مقاومت فوق‌العاده موجب شده تا قدرت مانور زیادی برای خلق ایده‌های مهندسی و معماری نوین داشته باشد. شیشه سکوریت مات اغلب در مکان‌هایی که تفکیک فضای عمومی و حریم خصوصی مد نظر است استفاده می‌شود.

مکان‌هایی مانند پنجره‌های قدی خانه‌های قدیمی یا ساختمان‌های مدرن که دید باز گسترده‌تری دارند. در اورژانس یا بیمارستان و درمانگاه‌ها برای بخش‌هایی که باید از دید عموم خارج شود. کاربرد شیشه سکوریت مات برای جداسازی سرویس بهداشتی از حمام ایده نوآورانه ای است که این روزها در معماری مدرن بسیار مشاهده می‌شود.

در استخرها یا اماکن ورزشی دیگر که نیاز به فضایی به ‌صورت کابین است یا در ساختمان‌های اداری برای جداسازی بخش‌های مدیریتی استفاده چشمگیری دارد. حتما نمونه‌هایی از پل‌های شیشه‌ای که با سکوریت ساخته می‌شوند را مشاهده کرده اید. این پل‌ها نقش بسیار مهمی در جذب توریست دارد. درضمن از انواع مختلف رنگی و شفاف سکوریت برای کف‌سازی و سقف سازی در هتل‌ها و رستوران‌های جدید استفاده شده‌ است.

این کاربرد شگفت‌آور نه ‌تنها زیبایی بنا را چند برابر می‌کند بلکه دید بازی به طبقات دیگر می‌دهد. کاربرد شیشه سکوریت مات شفاف رنگی یا شیشه طرح شیشه شکسته در دیوار راه‌پله و نرده‌ها و همچنین آب‌ نماها کاربرد مشابهی از این شیشه‌های قدرتمند در زیباسازی ساختمان است.

شیشه‌های سکوریت مقاومت بسیار زیادی در برابر ضربه دارند. اگر در مواقع خاصی هم شکسته شوند به قطعات مکعبی ریز با سطوح صیقلی تبدیل می‌شوند. این تکه‌ها با سطوح صیقلی و غیر برنده ای که دارند خطری ایجاد نمی‌کنند. مهم‌ترین عاملی که شیشه‌های نشکن را بیش ‌از پیش مورد توجه قرار داده همین مقاومت عجیب آن‌ها در برابر شکستگی است.

در ضمن در موقعیت‌های زیادی نیاز به شیشه‌هایی داریم که در برابر حرارت و آتش ماندگاری داشته باشند. جایگاه‌هایی مانند شومینه و بخاری‌ها در خانه‌ها، کابین دوش در استخرها و ورزشگاه‌ها و غیره که به‌طور مداوم در تماس با حرارت بالا هستند. شیشه سکوریت مات در انواع مختلف رنگی، طرح‌دار حکاکی شده، لمینت و .. در بازار وجود دارد که هر کدام کاربرد خاص خود را دارند.

مات بودن این سبک شیشه ها موجب می شود ضمن ایجاد زیبایی و استحکام لازم جلوی دید از ابعاد دیگر فضا گرفته شود.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاه بگذارید