مزایای استفاده از شیشه خم در طراحی ساختمان

شیشه خم یا به اصطلاح منحنی به عنوان یک مصالح ساختمانی بسیار کاربردهای زیادی برای معماران دارد. این نوع شیشه به واسطه دوام بالا، ایمنی بالا و همچنین طیف وسیعی از کاربردها مورد استقبال عموم قرار گرفته است و مزایای زیادی دارد.

در این مقاله قصد داریم به برخی از این کاربردها و مزایای کلیدی شیشه خم بپردازیم. پس تا انتهای مقاله با سدید گلس همراه باشید.

شیشه خم در معماری

شیشه های خم در معماری و طراحی بسیار کاربردی هستند. به علت شکل منحنی و خم آنها این امکان را فراهم می‌کند، که معماران با دست باز اقدام به انتخاب این نوع شیشه کنند.

شیشه خم در واقع به دو صورت شکل می گیرد.

  • دو بعدی
  • سه بعدی

مزایای شیشه خم

انحنای دو بعدی

شیشه های خم دوبعدی، شیشه هایی هستند که در یک جهت ساخته می‌شوند. در این روش یک به طور موثر یک فرم استوانه ای ایجاد می‌شود.

روش دو بعدی تا حد زیادی رایج ترین روش و همچنین کاملا ساده و مقرون به صرفه است. این خم بودن شیشه را میتوان به استفاده از یک شیشه صاف، به وسیله دستگاه cnc( کنترل عددی کامپیوتری) تولید کرد.

انحنای سه بعدی

شیشه هایی که با این روش ایجاد میشوند دارای چندین جهت هستند. به عبارتی منجر به یک انحنای پیچیده می‌شوند. به عنوان مثال این انحنا به شکل یک گنبد در می‌آید.

خمش های سه بعدی به تکه شیشه مسطح نیاز دارد تا در جهت های مختلف کشیده شود. اینکار به وسیله یک ابزار فولادی اختصاصی برای تعیین شکل نهایی قطعه شیشه، نیاز دارد. بنابراین این روش علاوه بر اینکه هزینه زیادی به همراه دارد، زمان بر نیز خواهد بود.

مزایا کلیدی شیشه خم

شیشه خم زمانی که خوب شکل بگیرد، چندین مزیت کلیدی به همراه خواهد داشت. این مزیت ها به قدری اهمیت دارند که می‌توان گفت از مهم ترین غنی سازها برای طراحی ساختمانی است.

1. زیبایی شناختی

شیشه خم یک برنده در بحث زیبایی شناختی است. زمانی که از این نوع شیشه استفاده می‌شود، سطح بی سابقه ای از خلاقیت را در طراحی فراهم می‌کند. معماران متخصص این ماده را به عنوان یک سازگار با فرصت بی حد و مرز تصور می‌کنند، که قابلیت ساختاری ویژه‌ای نیز دارد. به عبارتی این شیشه آزادی زیادی در طراحی سازه ایجاد می‌کند و در کنار این مورد مفاهیم ارگانیک و سیال را نیز از خود بروز می‌دهد.

2.  شفافیت

شیشه خم باتوجه به ماهیت شفاف خود، روشی خلاقانه برای غنی سازی ساختمان با نور طبیعی شناخته می‌شود. زمانی که از این ماده درست استفاده شود، اجازه می‌دهد تا نور وارد ساختمان و یا هر سازه دیگری شده و از آن عبور کند. اینکار نه تنها برای کسانی که داخل ساختمان هستند خوشایند است، بلکه باعث زیبایی ساختمان نیز خواهد شد.

استفاده از شیشه های خم به جای شیشه های عادی، به معماران کمک میکند تا با جریان نور بازی کنند و جلوه و پرستیژ زیبایی تولید کنند تا نفوذ نور طبیعی را به حداکثر برسانند. وجود نور طبیعی در ساختمان، محیط دلپذیری برای کسانی که در آن زندگی می‌کنند، ایجاد می‌کند و همچنین به کاهش مصرف انرژی نیز کمک فراوانی خواهد کرد.

3.  دوام و استحکام بالا

انحنای شیشه ای، زمانی که درست مهندسی شود، در کنار اینکه بسیار مقاوم خواهد بود، ساختار قوسی آن نیز می‌تواند انحراف را به حداقل برساند. این باعث می‌شود که شیشه های خم، یک افزودنی عالی برای سازه هایی که در آنها استحکام مکانیکی و دوام یک ضرورت به حساب می‌آید،‌ شناخته شود.

در طراحی های خوب ساختمانی معمولا شیشه خم نیز نقش دارد. استحکام این ماده میتواند شما را به استفاده از سایر مصالح ساختمانی بی نیاز کند. در نتیجه با این روش کمک بسیاری نیز در هزینه های طراحی خواهید کرد.

شیشه خم را می‌توان از طریق فرایندی به نام تمپر تقویت کرد. اینکار علاوه بر اینکه به دوام کلی و استحکام بالای شیشه کمک می‌کند، باعث مقاوم شدن آن در تغییرات دما نیز خواهد شد.

سخن پایانی

شیشه های خم در طراحی های بسیاری به کار گرفته می‌شوند. این شیشه ها نه تنها از دوام و استحکام کافی برخوردارند، بلکه زیبایی منحصری نیز از خود نشان می‌دهند.

در این مقاله به برخی از ویژگی های شیشه خم پرداختیم. با استفاده از این نکات می‌توانید به عملکرد و نتایج مطلوب خود برسید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاه بگذارید