تکنولوژی تولید شیشه خم
08 نوامبر

آیا با تکنولوژی تولید شیشه خم آشنایی دارید؟ شیشه خم طی چه مراحلی تولید می‌شود؟ برای تولید شیشه خم ابتدا مواد اولیه آن را به صورت خمیری در می‌آورند، پس از آنکه شیشه خم با استفاده از این خمیر آماده شد، آن را طی مراحل مختلفی به سکوریت تبدیل کرده و با حرارت دادن مقاومت و شکنندگی آن را بالا می‌ برند، به طوری که این نوع شیشه‌ ها ویژگی‌ های خاص و منحصر به فردی دارند و کیفیت و دوام آنها بالاتر از شیشه‌ های معمولی است. در این مقاله تکنولوژی تولید شیشه خم را بررسی می‌کنیم.

مطالب مرتبط:

شیشه سکوریت

شیشه لمینت

آشنایی با نحوه تولید شیشه خم

با پیشرفت فناوری و تکنولوژی تولید محصولات مختلفی از جمله انواع شیشه‌ ها نیز دچار تغییر و تحول گسترده‌ ای شد، به طوری که تولید کنندگان در پی تولید انواع شیشه‌ ها با ویژگی‌ های خاص، قدرت و دوام بالا و عدم شکنندگی افتادند و به دنبال آن انواع شیشه‌ های خم تولید شدند. حالا ممکن است برای شما چنین سوالی به وجود آمده باشد که نحوه تولید شیشه‌ های خم به چه شکلی است. در ابتدا مواد اولیه شیشه در کارگاه‌ های تولیدی به صورت خمیر در می‌آید، سپس شیشه خام از این مواد خمیری تولید می‌ شود که در ابتدا به صورت صفحات کاملاً تخت و صاف می‌ باشند. گاهی اوقات در شرایط خاصی ما نیاز به شیشه‌ های منحنی داریم، در این حالت شیشه‌ های تولید شده که به صورت صفحات تخت بودند، در داخل کوره‌ ها حرارت داده می‌ شوند. این حرارت بسیار بالا است و تا نقطه ذوب شدن پیش می‌ رود، سپس با استفاده از ابزارهای مخصوص شیشه‌ ها را خم می‌ کنند. در نهایت شیشه را سرد می‌ کنند تا به همان شکل باقی بماند. شیشه‌ های خم همان شیشه‌ هایی هستند که در برخی ساختمان‌ های گنبد شیشه‌ ای، آسانسورها و یا ویترین‌ ها به صورت منحنی می‌ بینیم. نحوه تولید این نوع شیشه‌ ها در مراحل نخست دقیقاً مشابه با شیشه‌ های ساده است، اما پروسه‌ های مختلفی را طی می‌ کنند و به صورت خم و منحنی درمی‌ آیند. اگر این شیشه‌ ها را به صورت طولی خم کنند، دوام و کیفیت آنها بالاتر خواهد بود. برای تولید شیشه‌ های سکوریت و لمینت نیز شیشه‌ های خم شده را پس از خروج از کوره به صورت ناگهانی سرما می‌ دهند. به این ترتیب استحکام و دوام آنها افزایش پیدا کرده و به شیشه‌ های نشکن تبدیل می‌ شوند.

مراحل مختلف تولید شیشه‌ های خم

مراحل مختلف تولید شیشه‌ های خم

اگر شیشه‌ ها از نقطه نرم شدن خودشان عبور کنند و عملیات‌ های مختلفی مانند عملیات حرارتی بر روی آنها انجام شود، در این حالت به شیشه‌ های خم تبدیل می‌ شوند. تکنولوژی تولید شیشه‌ های خم به حالت‌ های مختلف زیر انجام می‌ شود:

  1. خمش و تمپر کردن

طی فرایند خمش و تمپر کردن ابتدا قطعه مورد نظر را تا حدود ۶۳۰ درجه سانتی گراد گرم می‌ کنند، سپس به اندازه دلخواه شیشه خم می‌ شود.بیش تر مواقع در چنین سیستمی فرم‌ های استوانه‌ ای به وجود می‌ آید.

  1. خمش داغ

در خمش داغ با استفاده از یک قالب فرم شیشه به فرم دلخواه در می‌آید، سپس آن را تا دمای حدود ۶۰۰ درجه گرم می‌ کنند و با استفاده از گرانش یا پرس خمشی مکانیکی شیشه تولید می‌ شود.

  1. خمش سرد

این شیوه در محیط و دمای طبیعی تولیدی انجام می‌ شود و پس از تمپر کردن شیشه قابل اجرا می‌ باشد.

  1. خمش لمینت

خمش لمینت را می‌ توان به صورت ترکیبی از سه شیوه لمینت، سرم و گرم دانست. واضح است که در این فرایند شیشه ویژگی‌ های بهتر و کیفیت‌ های قابل توجه تری پیدا می‌ کند.

جمع‌ بندی

در این مقاله تکنولوژی تولید شیشه خم را بررسی کردیم. شیشه‌ ای که از مواد اولیه خام به دست می‌ آید طی فرایندهای متفاوتی از جمله حرارت دهی قرار می‌ گیرد و به شیشه خم با ویژگی‌ های خاص و منحصر به فرد تبدیل می‌ شود که جهت مصارف مختلف مناسب هستند. در سایت سدید گلس با تکنولوژی تولید شیشه خم، مراحل تولید، موارد استفاده از شیشه‌ های خم و غیره بیشتر آشنا شوید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاه بگذارید